EĞİTİM
Giriş Tarihi : 06-03-2019 20:21   Güncelleme : 06-03-2019 20:27

Miniklere Sağlıklı Beslenmenin Önemi Anlatıldı

Erdemli Halk Eğitim Merkezi ve Akşam Sanat Okulu (ASO) Müdürlüğü Diyetisyeni Tuğçe Çekok, okul okul gezerek miniklere beslenmenin önemini anlatıyor. 75’inci yıl Anaokulu ile birlikte 6 okulda beslenmenin önemini anlatan Tuğçe Çekok’a kurum müdürü Ahmet Ateş ile müdür yardımcısı Ali Cila, 75 Yıl Anaokulu Müdürü Sedat Toker da destek verdi.

Miniklere Sağlıklı Beslenmenin Önemi Anlatıldı

Okul öncesi dönemde beslenmenin önemini sinema ve reklam tadında anlatan diyetisyen Çekok, büyüme gelişme, zihinsel kapasite, fiziksel kapasitenin arttığına dikkat çekerek dolayısıyla gereksinim de arttığını dile getirdi.

Beslenme her dönemde olduğu gibi bu dönemde ayrı bir önem kazandığını vurgulayan diyetisyen Çekok, ‘’Sağlıklı beslenme olarak tabir edilen yeterli ve dengeli beslenme büyüme ve gelişmeyi destekler, okul başarısına etki eder,  sonraki yıllarda çıkabilecek kronik hastalık riskini en aza indirir. Bu dönemdeki çocukların yaşları küçük olsa da yetişkinlerle aynı besinlere ihtiyaç duyarlar. Aynı çeşitlilikte zengin gıdalarla fakat daha küçük miktarda beslenmelidirler. İyi beslenemeyen çocuklarda büyüme ve gelişmenin duraksadığı, algılamalarının azaldığı dikkat problemi yaşadığı ve öğrenmekte zorlandıkları belirtilmiştir’’ dedi.

Elde olan beslenme kalitesinin ya da içeriğinin düzeltilmesi vitamin ve minerallerle desteklenmesi gerektiğine dikkat çeken Çekok, ‘’Okul öncesi Çocuklarında Porsiyon Tüketim, oyun çocuğunun porsiyonları, yetişkin porsiyonlarının 1/3’ü ile 1/4’ü arasında olmalıdır’’ ifadesini kullandı.

1.Grup Süt ve Süt ürünleri:

Süt, peynir (kaşar peynir, lor, çökelek), yoğurt, süt tozu, ayran gibi besinler sütten yapılır. Protein, kalsiyum, fosfor, B2 vitamini (riboflavin) ve vitamin B12, fosfor açısından önemli kaynaktırlar. Hastalıklara karşı dirençte, kemik-diş sağlığı, kas ve sinirlerin düzenli çalışması, büyüme ve gelişmede rol oynar. Çocuklar için iyi kalite proteindirler.

Günde 2-3 su bardağı süt veya yoğurt (350 -450 gram)  + bir dilim peynir (30 gram) ihtiyacı karşılar.

2.Grup Et, Yumurta ve Kuru baklagiller:

Beyaz et (balık, hindi, tavuk), kırmızı et ve yan ürünleri, yağlı tohumlar(fıstık, fındık vb), sakatatlar (böbreki dalak, karaciğer vb), kuru baklagiller(mercimek, nohut, kurufasülye vb) yumurta gibi besinlerdir. Kuru baklagiller posa(lif) açısından zengindirler. Demir, magnezyum, çinko, fosfor, B1,B6,B12. A vitamini, protein açısından iyi kaynaktırlar. Hastalıklara karşı direnç oluşumunda, kan yapımı, kas yapımı, doku onarılmasında, büyüme gelişme, deri sağlığı ve hücrelerin yenilenmesinde görev alırlar.

Günlük 2-3 köfte büyüklüğünde et-tavuk-balık-hindi + her gün 1 adet yumurta +haftada 3-4 kez 1 tabak kuru baklagil yemeği ihtiyacı karşılar.

3.Grup Taze Sebze ve Meyve Grubu

Bütün sebze ve meyveler bu grup altında toplanmaktadır. Vitamin ve mineral açısından zengindirler Günde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir. Meyvelerin ara öğünlerde kullanılması, sebzelerin ana öğünlerde yemeklerde ve salatada kullanılması en uygunudur. Taze sıkılmış meyve suları tüketilebilir. Hazır meyve sularından kaçınılmalıdır.

4. Grup Ekmek ve Tahıl Ürünleri Grubu

Pirinç, makarna, şehriye, ekmek, kuskus, bulgur, börek, un ve irmikten yapılan tatlılar. Sağlıklı ekmek tüketimi için tam tahıldan yapılması önemlidir. Protein, karbonhidrati mineral, posa(lif), bazı B grubu vitaminlerini içerir. En büyük enerji kaynağını tahıllar sağlamaktadır. Deri sağlığı, sindirim, sinir sisteminde hastalıklara karşı direnç oluşumunda etkili olmaktadır. Günde 4-6 orta dilim ekmek (200-300 gram) + 1  küçük kase (6-8 yemek kaşığı) pilav veya makarna veya 1 orta dilim börek +  1 kase tahıl çorbası tüketilebilir.

Yağlar: Bitkisel ve hayvansal olarak ayrılırlar. Yağların günlük tüketimi 3-4 silme kaşığından fazla olmamalıdır.

Şeker ve Şekerli Besinler:

 Bal ve pekmez besin değeri zengin şekerli besinlerdir. Pekmez demir açısından zengindir.  Yağlar gibi şekerlerin de günlük tüketimi 3-4 silme kaşığından fazla olmamalıdır.

Obezite oluşumunun engellenmesi için ebeveyn kontrolünde verilmesi İlave şeker, trans yağ ve sodyum içerikli atıştırmalıklar yerine taze meyve sebze, tam tahıl, kuruyemiş içeren hazır ambalajlı aperatiflere talep arttırılabilir. Zararlı olduğu tespit edilen atıştırmalıkların sınırlanması aşırı enerji alımını kısıtlamak için yararlı olabilir.